yaroslavova (yaroslavova) wrote,
yaroslavova
yaroslavova

Categories:

О Знамениях , которые вели Германа, Ермаком прослывшего, при взятии Тюмени и Тобольска

В  связи с  приближением   1  августа , когда   Ермак в  1579  году            взял     Тюмень,  а также   29 июля  , когда   в  1585 году     Тюмень  была  поставлена,   как  град , и  будучи   в Тюмени , представляю в  сокращении «Историю   Сибирскую»  С.У. Ремезова.
 История           завоевания  Ермаком   Сибири в   повествовании  С.У. Ремезова  интересна   тем, что в ней описываются    Знамения,      подобные  Псковским, которые  Кучум   видел, начиная с  1552 года,  когда  была  взята  Казань и явлена  Березовская   чудотворная   икона  Николы  Закамского,  перед  которой   долго   молился  Ермак  с его  войском  в преддверии    его  похода в  Сибирь.
Знамения   и  огненные столпы вели Ермака, давая  ему  уверенность  в победе и указывая места   будущих   христианских святынь .   И видения  -  предупреждали Кучума.
В   Знамениях  являлось    Небесное  воинство, приходившее на  помощь Ермаку, которое  истолковывалось, как  помощь Спаса и  Дмитрия  Солунского.  А    также был   явлен и  Никола  Можайский
В  видениях же  Кучуму    была  явлена  схватка двух  зверей : большого  серого зверя, подобного   волку и малого черного пса.  Кучум     привлекал к толкованию своих  вестниц, волхов,  абызов…  Но  их толкования не  предвещали ничего  хорошего
 Обращает на   себя внимание   топонимика   в  представляемой   «Истории  Сибирской»: Березов  Яр,  Караулный  Яр, Долгов  Яр..   Часто  упоминается    Абалакское  озеро.
             Все  это и предопределило   название Абалакской  иконы  «Знамение»  по иконографии  подобной  той, которая  издревле   изображается на  псковских монетах («Знамение «трех лучей» Ольги Великой - на вечевых псковских печатях и небесное воинство князей, погребенных в ольгинском Троицком Соборе» http://yaroslavova.ru/main.mhtml?Part=15&PubID=831 )
             Обращает  на  себя внимание   также и   описание смерти Ермака, кровь которого была  «живой» несколько месяцев после его смерти.  И приезжали разные  князья , в т.ч.    Обдорские  ,   вонзали стрелу   в тело  и убеждались в  нетленности Ермака. Делили  его   панцири и чудотворные  одежды.   Все  это   стало  основанием  для  признания  его Богом.
 Но  одновременно у  побежденных   возник  запрет на   упоминание его  имени:
«запретиша всемъ от мала и до велика не поминать имя Ермаково, да задлитца честь и слава, и могила его неявлена будетъ…»
 Я сравнила      электронную версию  с печатным вариантом с Рукописи  БАН,   утраты  которой были   восстановлены по заказу   Г.Ф.Миллера с  ремезовского  оригинала   , хранящегося  в   ЦГАДА, ф.181, № 272/502 .  А   также   просмотрела комментарий  В.Н.Алексеева и Е.И.Дергачевой-Скоп. В   целом текст,  за рядом   исключений  совпадет . К примеру  в электронной версии сказано
« И в таковои храбрости Нерманъ в дружине своеi Ермаком  и атаманом нареченъ
 В печатной, имеющейся   у  меня  :
« И в таковои храбрости Германъ в дружине своеi Ермаком  прослывъ   и атаманом наречен  , яко зраченъ ( известен) , воюя бусы ( на  мореходных судах) по Хвалынскому морю и по Волге со многими своеволными вои, яко и царскую казну шарпалъ (разбойничал)»
«Ермаком  нареченъ»  и   «Ермаком  прослывъ»  - большая  разница
 Сначала Герман   прославился,   как   Ермак,  а  потом его нарекли   (избрали)  атаманом.   Т.е.  Герман показал себя как Ермак, Ерми.
«История Сибирская» Семен Ульянович Ремезов» http://www.remezovi.ru/biblio/history/history_remezov_star.htm

6. Собрании вои в лето 7086  (1578-1579)i 7 с Ермаком с Дону, с Волги и съ Еику, из Астрахани, и с Казани, ворующе, разбиша государевы казенные суды послов и бухарцов на усть Волги реки. И слыша посланных от царя с казнью, овии от нихъ разыдошася, другиi от многаго числа разбегошася в различные грады i веси.
7.Ермакъ побеже вверхъ по Волге и по Каме и дошед Орла городка, и ту многие запасы у Строгановых, ружье и вожеи взялъ и , и бежа по Чюсовои и речко. Серебреною до волоку. И переволокли суды на Тагилъ, волоку бе 2 дни ходу. Иниi жь суды на волоку покинуша.
11.И воеваша все лето, и августа въ 1 день взяша град Тюмень, еже Чингида, и царя Чингиза убиша и многие припасы и богатства взяша, и ту зимоваша, яко видя множество бусурманского языка по Туре, и не смеяше плыть до Тобольска.
14. По сихъ в Сибири, в Кашлыке граде, царствовали Агишъ царь, Абалакъ Агишевъ и по нем Маметь, тажь Маметевы дети.
При сих во вся лета видеша царь и князи, агуны, муллы и абызы и протчие бусурманы на том месте, идеже ныне град Тоболескъ и соборная церковь до колоколни, видешася християнскии со светом град в воздухе и церкви, и звон велии, яко ими дивитися и ужасно недоумея, что будетъ се. Сие ими видение начатся видетись, яко примером бусурманским историк, с 7060  (1552  году)  году во вся зори и празники имъ и до приходу Ермакова.
15 При Маметеве сыне царе Сенбахте i видешася в летное время воды и земля, и травы окрововлены и черны, на градском же месте по горе и долу искры златы и сребрены блещашеся. Место жь то, идежь ныне град, мыс тои зовом Алтынъ Яргинакъ.
16 При Саускане царе на градскомъ месте, идежь соборная церковь, видешася всем бусурманомъ огненныи столбъ от земли и до небеси, и в том огне многи видения различны. И бусурманы и доднесь видению тому и ужасу возвестить по летописцу своему не умеютъ, точаю единъ звон слышанъ.
17 Поблизу жь городоваго места, за речкою Курдюмкою, на мысу город и окопи, зовом Бицикъ-Тура, живяше мурза Девлетимъ Баи. Людие жь видеша в толпе ужасное видение различное и битвы, i звукъ, побегоша во град Кашлыкъ вне ума, овиi жь решишась ума и умроша. Ныне словетъ Панеи Бугоръ.
18 Царь Кучюмъ прииде от Казачьи орды (прим-е : Казахской орды)   со многими вои, и побивъ царя и князи Етигера и Бекбулата, и проcлавишася сибирскои царь, и дани со многих низовых языкъ взяша, и городки свои разпространиша, по многим местомъ названми своими владеша.
19 Кучюмъ бе веры бусурманские, кланяшася кумиромъ и жруще скверно, i пребываше безаконно, яко имети ему 100 женъ и юнош, тожь девиц, тако жь и протчимъ агаряномъ безазорно, елико числомъ хощутъ. Богъ же всевидецъ пресече царство его вскоре.
20 Во второе лето ехавъ Кучюмъ в Казань и дочь казанского царя Мурата взятъ въ жену, и с нею многих чювашъ и абызъ, i рускаго полону людеи, и приехавъ на Сибирку, пребываше славно.
21 Розсадивъ царь Кучюмъ женъ своих болшихъ во блискихъ местехъ, взятъ дочь у Девлетима мурзы и пребывать еи устроивъ близ градскаго места, на Паньине Бугре; другои же на Сузгунъскомъ мысу, именемъ Сузге, по тои жене и город зовом Сузга. Ныне ж словет Сузгунъ место то. И ездиша к нимъ по пятницамъ.
22 При Кучюме же предиреченные знамение начасте; видешась бусурманомъ всегда, яко имъ от таковых видении велми во ужасе быти. И начаша
волховски пытати, что имать быти, и пленникъ вопрошати: что руски видение се. Их же волхвы и пленники согласно къ Кучюму провозвестиша, яко: Богъ отдаетъ место то християномъ вскоре и тебе изгонит, и скончаешись в злом пребываниi. И бысть тако. Он же повеле за се многихъ казнити.
23 При Кучюме же видение бысть: на усть великих рекъ Иртыша и Тобола великъ бе отстровъ пещанои, и много во многое время видеша в полдни с агареномъ два зверя, исходяще со строн острова из Ыртыша и Тобола на среду, и битву yчиняше между собою велию. Иртышнои же белъ i великъ, волосистои, с вола, подобие волку. Тоболнои же малъ и чернъ, подобенъ псу гончему, яко жь в битве одолевати болшаго, и мертва излагати и в воду уходити. И болшеи оживаше и в воду уходя.
24. Се же видение многаши видевъ и самъ Кучюмъ с людми, i вопрошаше агуновъ и абыз, и волхвовъ, и абызъ своихъ: "Что се видитца". Они ж восвестиша: "Болшии зверь - твое царство, а малыи - рускии воин , имать быти вскоре, и тако тя умершвляти, и пленити, i в разхищение отгнати, и грады твои взяти". Кучюм же таковых повеле по лугу конми развлачити.

33 По первои брани с кучюмляны, июня 8 дня, поплыша вниз по Тоболу реке, воююще и живуще делно. Доплывше до урочиша Березоваго яру; ту бе велии бои по многи дни быша. Бусурманы жь, яко овцы, из гнездъ своих стрекаше, казацы жь Божиею помощию и явлениемъ стратихъ силы Господни и техъ побиша.
34 Оттоле поплыша вниз по Тоболу июня въ 29 день, и доплы до урочища Караулнаго яру. Ту бе на Тоболе место уское. Кучюмляне же оградиша чрез цепми железными, яко да удержитъ вся струги и казаковъ убиютъ. Бе же тутъ город опаснои Кучюмов, есаула Алышая, и ту бишась 3 дни, день и нощь нещадне. Казацы жь одолеша и цепи разломаша, и проплыша с кусты таловыми.
40 И доплыша до усть Турбы, конецъ Долгаго Яру, июля въ 26 день на всходе солнца. I видеша безчисленное бусурманское множество стояше, ждуще приходу Ермакова. Казацы жь вси убояшася и присташа к острову выше Яру, размыслиша, помолишася Святеи Троице, Пресвятеи Богородице и всемъ святымъ с желаниемъ.
41 И по явлению Спасителеву, Его жь образ, знаме любезное казакомъ, самовластна с места и поиде преди вниз по левому брегу Тоболу реки, видевше Ермакъ и казацы единодушно за немъ погребоша по брегу тому. Погании жь пустиша безчисленно стрел, аки дождь с горы на струги. И сие место, спасени Богомъ, яко и власу их неврежьдену бывшу, проплы. Егда жь проплы, знамя само на свое место ста.
42 В то время видеша бусурманы вси, яко по брегу тому на облацех Царь велии и прекрасныи зело во свете велице и мнози вооружении воини летaще на крылех и несущаго престолъ Его на плещу свою дивне; и грозяше имъ Царь, в левои же обнаженныи мечь имуще на ня. О дивное чюдо Божиимъ судбамъ! По им же бусурманскимъ повестямъ, яко коим силнымъ на даль стреляющимъ в Него, таковым руце околевшее (приме-е: оцепенели) и луки их сокрушишася.

43 И се видевше бусурманы, яко с казаками Царь велии и страшен грядет с вои на разорение и запустение ихъ, зелне убояшася и ослабеша, яко не помыслити, ни зрети на казаковъ за сие не могуше. И Кучюмови, и сущимъ с нимъ возвестиша бывшее, и от сего видения Кучюмъ и бусурманы велми убояшася.
45 И тотъ град Карачинъ взяша и в немъ безчисленное богатсва: злата и сребра, и камения драгаго, и жемчюгу, и меду доволно, и скота. И седоша ту 2 недели Госпожина поста, пребываше зелне в посте i в молитвах, со всеусердиемъ моляшеся Богу, чтобъ сохранил живыхъ рукъ и подал победу на вся бусурманы, да с нимъ возвыситца и прославитца в концех християнскии рогъ и Божия десница царю верну прострется.
47 Кучюму же и всему бусурманскому воинству предиреченные знамения над местомъ, идежь ныне святыи град Тоболескъ и соборная церковь, видеся образне во облаке светле, и звуки, и звоны, i видение многое, яко и побиении видяти кучюмлян своих изо огненнаго столпа, и велми бояшеся руских вои по первым пророкамъ, их же самъ казнил, разумея, яко напрасно i без вины неслушне ихъ. Знамения видеся yбо пред приходомъ Ермака вседневно, не яко ж прежь в празники i в зборы.
52 И пребываше вси в Атинскомъ городе с великимъ опасениемъ, яко видеша множество бусурманъ, яко битись единому против десети и дватцати ратных; и городокъ тои вкруг облежаша, аки облакъ темныи. На городовомъ месте, идежь ныне церковь соборная, ту видеша Ермак же и сущим видение, се видеша огненныи столбъ и град, и звон до облак, и указующаго перстом на место. И разумеша, яко хошет Богъ прославити место се именемъ своимъ святымъ и славнымъ.
58 [Октября] въ 25 день Кучюму от труда и от печали возлежашу на одре его нощию и видение от Бога виде: внезапу отверзеся на небеси в четырехъ краехъ вселенныя, изыдоша идуше на него исътребити воини светлыи, вооружени, крылати и страшни, и дошед до yрги его, облежа весь полкъ его, глаголюше: "Погании сыне темнаго демона Бахметя, отступи от земли сея, Господня бо земля и исполнение ея i вси живущеи на неи християны благословени, ты же бежи в жилиши своя до близу пропасти треклятаго демона Бахметя". I восставъ Кучюмъ, трепета всем телом, и семъ глаголюшу: "Бежимъ отсюду, вел[ъм]и место страшно, да не умремъ". И анггелъ Господенъ погоняя их, яко путь имъ тма и ползокъ.
60 Видев же Кучюмъ царства своего конечное лишение и разорение всемъ, бежавъ из града своего Кашлыка, еже Сибирь зовома, октября въ 26 день по явлении, нощию восстав таино и всемъ своим рече: "Бежимъ немедленно, донележе вси зле не yмремъ от казаковъ наглою смертию. И вси из града невозвратно бегоша на Cтепъ в Казачью орду на прежное свое селение. Грады жь Чювашскои и Кашлыкъ, Сузгунъ, Бишик, Абалакъ и протчие, гонимъ невидимою Божиею силою, оставиша пусты.
61 Вечеру бывшу 25 день, и преста подчювашская брань, казаки отидоша за реку и обначеваша со стражею. Во yтрии же восташе, помолишася Богу и прославиша явльшагося имъ заступати во граде их великомyченика Димитрия Селунского, и поидоше без боязни во град Сибирь, еже Ка[шлык]ъ, и внидоша во град в лето 7090-е октября въ 26 день.
62 Егда же внидоша во град в Сибирь, i видевъ оставшаго имения и богатства множество, и хлеба, глаголюше: "С нами Богъ!". Тогда нападе на [ня] велие веселие и таиная радость, яко сохранени Богомъ живымъ и пристанища достигоша, и желаемое получиша. И слыша самообразно во yслышание всемъ велии звон, яко время светлаго Христова Воскресения, радости всего мира и ликования. Вси же единодушнии друзи мирная другъ другу вешаще и полезная глаголаше, на многи дни славяще и моля Бога.
63 Промчеся слыхъ о Ермаке и о казацехъ во всю сибирскую страну, и нападе Божии страхъ на вся живушие бусурманы во всеи стране тои. I въ 4 день по взятии Сибири бемьянскии князь Бояр со многими дары прииде к Ермаку, и потребные запасы принесоша и ясакъ даша. Ермак же, чесне жалуя, отпустилъ ихъ. По нем же начаша приходити всегда во близу живущие татаровя с женами и з детми и с родичи, даюше дань. И повеле имъ Ермакъ жити в домех своихъ попрежьнему, яко же жиша при Кучюме.
67 По совету Ермакъ з дружиною своею единомысленною написаша послание благочестивому государю царю и великому князю Iвану Васильевичю всеа Русии, принося вину свою, изявляя службы: яко низложил Кучюма царя прегордаго i вся грады его поятъ, и многих князеи и мурзъ татарских, вогульских и остяцкихъ с протчими языки под держав[ну]ю руку его привелъ, и ясакъ собралъ, и послалъ к тебе, государю, с атаманом Иваном Колцовым и служилыми декабря 26 день волчьею дорогою, нартами и лыжы на оленяхъ, им же вожь бе яскалбинскои князь Ишбердеи со своими вогуличи, в Великую Пермь, и оттоле к Москве доидоша.


71 Ермак же приимъ царевича и показа ему царское жалованье и протчим бусурманом. Кучюм же приим весть о сыне, яко плененъ, и болезненно плакашеся с домом. I втории весницы реша, яко Ермакъ с вои идетъ на него. Ему же стояшу в Агитскои луке, и паки прииде весть: Бухарские земли князь Сеидякъ Бекбулатовъ идет противъ тебе и хощетъ отмъстити кровь отца своего. Тогда думнои князь Карача со своими отъехавъ от Кучюма на озеро Чюлымское и кочева межъ Тары и Барабы, и Оми. Кучюму же пребываю на дорогахъ, на yрочищахъ Вагаю, Куларова и Тарханъ в крепких местех .

77 Того же 92 маия въ 9 день моляся Ермакъ и казаки Богу и святителя Николу чюдотворца на помощь призва, изыдоша из града таино. И дошедше ко станом Карачиным, и нападоша на нихъ нощию, онем же живушимъ без всякаго опасения, и 2 сына Карачиныхъ yбиша, овии жь врознь разбегошася, и Карача с треми человеки за Езеро убежалъ.
79 Нощию же тоя явися Ермаку молящуся и 5 человеком в нощи святыи Николае Можаискии, повелевая в чистоте жити и прилежныи постъ имети, i всякbие с братолюбиемъ добродетели проходити, и прорече: "Будетъ на Краснои горе домъ в жилище Богу и мне впредь; вы же аще не послушаете мене, престану помогати вам, i вскоре скончаетеся за грехи свои, не внемлюще в добродетели, в злобы впадаете". И сие видение Ермакъ всемъ возвестивъ.
82 92 году августа въ 6 день в полунощи нападе на Ермака с дружиною Кучюмъ со множествомъ вои, яко спя без опасения; часъ прииде смертныи, и побиша их, точию единъ казакъ yтече во градъ и возвестивъ бывшимъ.
83 Ермакъ же, видя своихъ yбиение и помощи ниоткудъ животу своему, бежа в струг свои и не може скочити: бе одеянъ двема царскими пансыри. Струг же отплы от брега, и не дошедъ, yтопе месяца августа въ 6 день. Егда же приемше протчие казаки во граде весть, горко плакашеся об немъ, бе бо велми мужьственъ и разуменъ, и человеченъ, и зрачен, i всякои мудрости доволен, плосколиц, чернъ брадою i власы, прикудрявъ, возрастъ среднеи, и плоскъ, плечистъ.

86 Ермаку от yтопления августа въ 13 день всплывшу, и принесе его иртышною водою под Епаньчинские юрты к брегу. Татарину жь Якышу, Бегишеву внуку, ловящу рыбу и наживляющу переметъ, и видевъ, у брега шатаюшесь, человеческие ноги, и накинувъ петлею переметною веревку за ноги, извлече на брег, и виде одеяна пансыри, и разумевъ - не просту быти, а знаюше, яко казацы yтопоша мнози, и тече на гору въ юрты, возвестивъ жителемъ и созва всехъ вскоре, да видятъ бывшее.
87 Уразуме вси по пансыремъ, яко Ермакъ, и знающе, что государь прислалъ ему 2 пансыря, и каковы видеша. Егда жь начаша снимать Каидаулъ мурза с него, тогда поиде кровь из рота и из носа, что из жива человека. Зря жь Каидаулъ, понеже стар, течение крови живои не замерло, и разумев, что человек Божии, и положиша его нага на лабазъ, и послаша пословъ во окрестные городки, да снидутся видети нетленнаго Ермака, точащаго кровь живу, и отдаде, ругаяся, на отмщение своеи крови. И о семъ диво, да разумеютъ християнскаго Бога и пребываюшаго во веки [и] прославляюшаго Бога.
88 Егда же начаша сходити по завету всех, аще кто приидет, да вонзитъ стрелу в мертвое ермаково тело. Егда же yнзоша, кровь свежа течаще. Птицы же облеташе, не смея прикоснутися ему. И лежаше на лабазе 6 недель ноября по 1 день, донележе от конецъ приидоша Кучюм с мурзами и кондинские, и обдаринские князи и yнзоша стрелы своя, и кровь его течаше, яко из живаго, и многим являся в видении бусурманомъ и самому Сеидяку царю, да погребутъ. Овии жь от него решишася yма и именемъ его и до днесь божатся и кленутся. И тако чюденъ и страшен, егда глаголати имъ i в повестех, между собою, без слезъ не пробудутъ.
89 И нарекоша его богомъ и погребоша по своему закону на Баишевскомъ кладбише под кудрявую сосну. И пансыри его разделиша надвое: единъ отдаша в приклад Белогорскому шаитану, и тои князь Алачь взялъ, тои бо во всех городахъ славенъ; 2-и отдаше [К]аидаулу мурзе <закаидаме его>. Кафтанъ же взятъ Сеидякъ царь, поясъ же и с саблею даша Караче. И собраша абызомъ на поминки 30 быков, 10 баранов и учиниша жрение, по своему извычаю, поминающе реша: "Аще ли жива тя, учинили бы себе царя, i се видим тя мертва, безпаметна рускаго князя.
90 Бе бо от Ермакова тела и от платья чюдотворение: болезненным исцеление, родителницем и младенцемъ на отгнание недугомъ, на воине i в промыслех yдача. Се же виде абызы и мурзы, что законъ их скверненъ и престаетъ чюдотворение, запретиша всемъ от мала и до велика не поминать имя Ермаково, да задлитца честь и слава, и могила его неявлена будетъ. Бе же видитца бусурманомъ и доднесь во вселенские суботы огненнои столпъ до небеси, а по простымъ - свеща велия горяща над главою его. Се же Богъ своихъ проявляетъ.

98 Лета 7093 (1585) посланы воеводы с Москвы Василеи Борисовичь Сукинъ да Иванъ Мяснои, да писменои голова Данило Чюлковъ с тремясты человекъ. Поставиша град Тюмень июля въ 29 день, еже Чинги слылъ, и церковь воздвигоша Всемилостиваго Спаса, первую в Сибире, и ясак со многихъ татаръ собраша по Туре и по Тоболу, и Исете, и Пышме.
99 Лета 7095 при царе Федоре Iвановиче указ воеводе Данилу Чюлкову: прислано 500 человекъ поставити град Тоболескъ. И по промыслу Божию доплывъ воевода Данило Чюлковъ и против yстья Тоболу поставил град именем Тоболескъ на горе, первыи столнои во всех городех, и церковь первую воздвиже во имя святые Троицы и другую, Всемилостиваго Спаса на Звозе.
112 В лето 7129 февраля 16 число советомъ Освященнаго собора, святеишимъ патриархомъ Филаретомъ и государемъ царемъ Михаиломъ Федоровичемъ всеа Русии yказано правилно по грамоте первому [Киприану] архиепископу сибирскому, Ермаку Тимофееву сыну Повольскому, идеже киiждо yбиени быша, кликати вечную память. В лето 88 году октября 23 день 107 человекомъ, под Чюваши от Кучюма yбиени, вечная память болшая. Во второе лето, 89, ноября въ 5 день 20 человеком, на ловление рыбъ на Абалацкомъ озере без опасения спящимъ, yбиеннымъ, вечная память менша я… В четвертое лето, 91, августа въ 6 день Ермаку Тимофееву съ 300 человеки вечная память, возгласъ болшеи. И оттоле yставися и до нынешнаго лета помяновение вселенское на Москве и зде в Тоболску Ермаку и подобнымъ ему, ныне верно служаще, вечная память, yбиваемым за православие, возгласъ болшеи.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 2 comments